1993 – De wortels
Het was het decennium van Nirvana, Sublime en Millencollin, toen het surfen en skateboarden zich in Europa ontwikkelden en we voor het eerst werden opgegeten door de golven van de Noordzee op een speciaal gevormde surfplank. Deze dagen waren de wortels van onze reis.
1996 – De dagdroom
Tijdens een surftrip aan de Atlantische kust van Zuid-Frankrijk gaf een inspirerende dagdroom onder de geurige dennenbomen ons deze bedwelmende hersengolf: de droom van ons eigen surfmerk.
2002 – Het begin
Tijdens een winterverblijf op het kleine Maldivische eiland Kuredu besloten Till en ik deze droom waar te maken. We hebben het bedrijf opgericht met het weinige geld dat we tijdens de winter als surfinstructeurs verdienden. Het was Till die een Egyptische waterpijp meebracht van een surftrip naar Afrika die ons overal vergezelde. Al snel stonden we bekend als de SHISHA Dudes en besloten we ons merk SHISHA Clothing te noemen.
2004 - De zoektocht
Het was een oude theekist in ons gedeelde appartement van waaruit we het bedrijf hebben opgericht. We bedrukten onze eerste hoodies op onze keukentafel en verkochten ze aan lokale surfwinkels. Verrassend genoeg belden ze ons na een korte tijd om meer te bestellen. We besloten de perfecte surfer-hoodie te ontwerpen en gingen op zoek naar een kleine kwaliteitsfabrikant in Portugal. Op dit punt waren we nog niet klaar voor de storm, dus vroegen we onze briljante kamergenoot Kai om ons te helpen en zich bij het bedrijf aan te sluiten. Hij bouwde de structuur achter het merk.
2006 – De reis
De eerste jaren van SHISHA Clothing brachten onze VW-bus door heel Noord-Europa, van surfwinkels tot feesten, van stranden tot beurzen. De reputatie van onze SHISHA-hoodies groeide snel, en daarmee ook de vraag. Al snel was SHISHA verkrijgbaar in de grote winkels en moesten we verhuizen van ons gedeelde appartement naar een achtertuin waar we onze online onderneming begonnen.
2008 – Het succes
Destijds hadden we nog geen idee van de kracht van internet, maar al snel werden SHISHA hoodies door heel Europa verscheept. Het duurde niet lang en zelfs Amerikaanse en Australische klanten waren geïnteresseerd in ons merk. De wilde jaren van SHISHA begonnen!
2010 – Dudeïsme
Als een echt strandmerk verspreiden we SHISHA Dudeism over de hele wereld. We bouwden onze VW-bus om tot een strandfeestbusje en vierden de grootste guerrillastrandfeesten. Steeds meer winkels vroegen naar SHISHA, dus het werd tijd om het distributienetwerk uit te breiden. SHISHA was al snel verkrijgbaar in meer dan 100 winkels. We leefden eindelijk echt de droom.
2012 – De groei
We hebben een paar goede jaren gehad in ons kantoor in de achtertuin, maar die ruimte werd te krap voor onze groeiende SHISHA-missie. Wij droomden ervan een eigen hoofdkantoor te hebben waar we voldoende ruimte zouden hebben om onze visie verder te ontwikkelen. Na lang zoeken vonden we een oude stadsvilla die de perfecte plek was om onze ontwerpruimte, fotostudio en verkoopafdeling op één plek te combineren. Vanaf hier reisden we de wereld rond en keerden altijd terug naar ons prachtige huis.
2014 – De Villa
Als globetrotters hebben we tijdens onze reizen over de hele wereld veel geweldige keukens en clubs leren kennen. Met veel indrukken en verschillende smaken in onze gedachten begonnen we aan een nieuw avontuur en openden we ons eigen Restaurant & Club op de onderste verdiepingen van hetzelfde gebouw. Onze favoriete plek voor het lekkerste streetfood van de stad en een goed glas wijn na een vermoeiende surfsessie. We noemden deze plek simpelweg DE VILLA.
2019 – Het nieuwe begin
Toen SHISHA Clothing al een aantal jaren bestond, hebben we een tweede label opgericht genaamd NOORLYS. Omdat de naam SHISHA steeds meer geassocieerd werd met de waterpijp en niet langer met het surfmerk, lag de oplossing voor de hand: SHISHA werd NOORLYS en onder deze naam blijven we de bekende ontwerpen, maar ook nieuwe creaties, uitvoeren. Wij hebben de hoge kwaliteitsnormen en goede arbeidsomstandigheden gehandhaafd en zijn voor ons uiteraard net zo belangrijk als voorheen bij SHISHA.
2024 – Het hier en nu
Met ruim 20 jaar ervaring in de modewereld hebben we nu met NOORLYS een grote stap richting duurzaamheid gezet en die is nog lang niet voorbij. Ons doel is om voortdurend te verbeteren en bij te dragen aan een milieuvriendelijkere mode-industrie, zonder compromissen te hoeven sluiten.